close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אטופיק דרמטיטיס- כיצד מזהים ואיך מתמודדים

מערכת שורשה כסליו, תשעז05/12/2016

מהי אטופיק דרמטיטיס ואיך מטפלים בה?

תגיות:

ישנם אנשים אשר סובלים ממחלת עור בשם אטופיק דרמטיטיס הגורמת להם לגירוי עז ונראית כנקודות אדומות על העור. מצב זה מציק, יוצר גירוד שמוביל להחמרה והחדשות הפחות טובות הן שהמבוגרים אשר חווים אותה בעצם סובלים ממחלה כרונית.

זיהוי המחלה

אטופיק דרמטיטיס נפוצה מאד בקרב תינוקות ופעוטות עד גיל שלוש, אך יכולה להופיע גם אצל ילדים ואצל מבוגרים. בניגוד לתינוקות, אשר יכולים לסבול מהגירוי כשיש לו סיכוי סביר להיעלם, אם היא מופיעה אצל המבוגרים, היא כנראה תישאר ותאופיין כמחלה כרונית. התסמינים של המחלה כוללים בשלב הראשון פריחה מגרדת ומעיקה, אצל הילדים היא תופיע לרוב באזור הפנים ואילו במבוגרים היא תופיע גם באזור הצוואר, המפשעות והחזה. בשלב השני של המחלה האזור הנגוע יהפוך לאדמומי, יבש ואף ייראו קשקשים.

הגורמים למחלה

אין תשובה חד משמעית מהם הגורמים אשר יוצרים אטופיק דרמטיטיס. הדעה הרווחת היא כי מדובר באלרגיה וכי ישנה נטייה גנטית ללקות בה (כלומר, אם אחד ההורים הוא נשא של המחלה – ישנו סיכוי גדול יותר שילדיו יישאו אותה). כיוון שהמחלה נוטה להתפרץ ולשכוח, אין רק גורם אחד שמשפיע על ההתפרצות של האטופיק דרמטיטיס ואפשר לראות כי מצבים נפשיים יכולים להשפיע על כך וגם תזונה לקויה, וכי ישנה אפילו השפעה של מזג האוויר על ההתפרצות עצמה.

התמודדות עם המחלה

ברגע שמופיעה מחלת אטופיק דרמטיטיס יש להתחיל לטפל בה תוך הבנה כי הטיפול יכול להימשך תקופה וכי הגירוי לא יעבור תוך יום-יומיים. במהלך הטיפול יש לבצע כמה פעולות במקביל:

  • מריחת משחות – לרוב יהיה צורך למרוח משחה מתאימה לאטופיק דרמטיטיס פעמיים ביום: פעם בשעות היום ופעם בערב (לאחר המקלחת).
  • שמירה על היגיינה – במקרה של התפרצות אטופיק דרמטיטיס יש להקפיד על היגיינה, כלומר לערוך מקלחות בדרך הבאה: יש להקפיד להתקלח במים חמימים אך לא חמים מדי, כיוון שטמפרטורה גבוהה גורמת לגירוי יתר. את ניגוב המים יש לעשות בתיפוף ולא במריחת המגבת כדי לא לגרות את העור.
  • הימנעות מגירוד – בקרב ילדים קטנים קשה למנוע זאת לחלוטין, אך יש לנסות להשאיר את העור כפי שהוא ולהימנע מנגיעות ומגירודים.
  • בחירת בגדים אווריריים – מומלץ ללבוש בגדים אווריריים מכותנה מלאה כדי למנוע גירוי ולאפשר לפצעים הקיימים להשתקם.
  • טיפול תרופתי במידת הצורך – ישנם מקרים בהם עולה הצורך לטפל באטופיק דרמטיטיס באמצעות תרופות. ההחלטה היא של רופא בלבד ויש צורך במרשם. לרוב לא יהיה צורך בטיפול שכזה ושאר הסעיפים שלמעלה יטפלו בבעיה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה